Trends in de eventbranche
Terugblikken en vooruitkijken, dat kunnen ‘we’ goed. Leuk om te weten én voor ons in de eventbranche ook goed om te lezen.
Vooral als je leest dat ons bureau met trend nummer twee al zeker vier jaar mee bezig is!
In samenwerking met internetbureau Max.nl hebben wij enkele jaren geleden een citygame ontwikkeld die door heel Nederland verzorgd kan worden, de Mobile Experience.
Hieronder het artikel van Julius Solaris, geschreven in december 2013.
Trend #1. Crowdfunding
Er zijn veel nieuwe diensten die zich richten op het fenomeen crowdfunding. Dit is een alternatieve manier om een project – in dit geval evenementen – te financieren (bron: Wikipedia). Het werkt als volgt. Een organisator wil een evenement organiseren, maar heeft hiervoor onvoldoende kapitaal. De organisator plaatst zijn evenement op een online platform en iedereen die dat wil, die bijvoorbeeld geïnteresseerd is in de specifieke doelgroep, kan investeren in het evenement. Vele kleine bedragen maken samen een groot bedrag. Dit in tegenstelling tot bankkredieten, subsidies en sponsoren, waarbij er sprake is van slechts één of enkele investeerders die een groot bedrag inbrengen.
Trend #2. Cities as Playgrounds
Hiermee doelt Solaris op het gebruik van mobiele interfaces voor het ondersteunen van city games. In welke stad dan ook. Bijvoorbeeld om de deelnemers van teambuilding evenementen of groepsuitjes deze op een hele andere manier te laten beleven. Hier kun je hele leuke concepten voor bedenken.
Trend #3. Crowdsourced Speakers
Het crowdsourcen van sprekers is voor sommigen wellicht al bekend, maar laat zich steeds vaker zien. Wij deden het zelf al een paar jaren geleden, toen EVENTS Academy nog niet bestond. Kort gezegd: het publiek kiest wie er mag spreken. Er schijnt ook een tool te zijn voor evenementen, waarmee het publiek de lengte en duur van de sprekerssessie kan bepalen (zie onderstaande presentatie).
Trend #4. Smart Dashboards
Door alle verschillende online tools die we als event professional gebruiken, is het plezierig om één omgeving te hebben van waaruit we de promotie, uitnodigingen, sociale media activiteiten, event website, project management tools, mobiele apps en dergelijk kunnen beheren. Steeds meer online event platforms maken dit mogelijk. Solaris noemt dit ‘Smart dashboards’ of ‘Event Enterprise Solutions’ (EES).
Trend #5. Eliminating the Middleman
Solaris noemt een toename in het aantal ‘peer-to-peer’ marktplaatsen voor producten en diensten, zoals Airbnb. Deze ontwikkeling wordt ook wel ‘Collaborative Consumption‘ genoemd. In Nederland en België zien we dit bijvoorbeeld terug in eventdelen.nl, carpoolsites en locatiezoeksites. Tussenpersonen en bemiddelaars worden zo steeds vaker buiten spel gezet.
Trend #6. Event Reviews
Reputatiemanagement vindt steeds vaker zijn toetrede in de eventbranche. Deelnemers schrijven hun ervaringen op met evenementen waar ze geweest zijn in reviews, die voor vele anderen online te lezen zijn. Het mag duidelijk zijn wat de invloed hiervan is op het aankoopproces en het al dan niet deelnemen aan een evenement.
Trend #7. Smart Badges
Near Field Communication (NFC) en RFID-technologie bestaan al een tijdje, maar er zijn nieuwe toepassingen voor evenementen te ontdekken. Papieren badges worden steeds vaker gezien als een verspilling van papier. Met persoonsgebonden chips kun jij bijvoorbeeld jouw event belevenis versterken, interactief netwerken en gerichte event data verzamelen. Al was het alleen maar om jouw favoriete programmaonderdeel via jouw badge te kunnen ‘Liken’ of ergens virtueel te kunnen ‘inchecken’.
Trend #8. Photo Booths
Foto applicaties en diensten duiken overal op. Deelnemers zijn er gek op. Je kunt de foto’s die worden gemaakt tijdens jouw evenement realtime verzamelen, afdrukken of laten zien op een monitor, door middel van een event #hashtag. Of deelnemers hun foto’s automatisch laten uploaden en delen via Facebook, via hun badge of diensten als Social PIX en Sparkbooth. Of achteraf een mooi beeldverslag maken en dit verspreiden via social media. Maak foto’s een bewust onderdeel van jouw content strategie. ‘Social buzz’ verzekerd!
Trend #9. Curation and Display
Stimuleer de deelnemers in het genereren en delen van user generated content. Betrek het online publiek en mensen die niet aanwezig kunnen zijn bij het evenement, door een centraal punt of online ‘feed’ te creëren voor foto’s, video’s, tweets, e.d. Verzamel de content en laat zien wat er gebeurt, zowel op de locatie zelf als naar buiten toe.
Trend #10. Sponsor Marketplaces
Event professionals verkopen ideeën. Ze verkopen een idee over een belevenis aan potentiële deelnemers en sponsoren. Er zijn internationale sites die het gemakkelijker maken om sponsoren binnen te halen. Een soort openbare marktplaats voor sponsoren, waarbij potentiële sponsoren op een evenement bieden. Zo zou je dit ook kunnen voorstellen voor toeleveranciers van evenementen.
Ook trend nummer twee een keer beleven? Neem contact met ons op via de button hiernaast of bel met 055 3550368. Wij maken graag een event op maat voor jouw bedrijf of instelling!